2025-05-07 Produkty
Alfa Laval podpisuje pierwszy kontrakt na dostawę systemu zasilania amoniakiem, co stanowi kamień milowy w dekarbonizacji żeglugi morskiej
Alfa Laval podpisała pierwszy kontrakt na dostawę systemu zasilania amoniakiem FCM Ammonia, umacniając swoją pozycję lidera w opracowywaniu rozwiązań służących dekarbonizacji przemysłu morskiego. System FCM Ammonia zostanie zainstalowany na siedmiu tankowcach LPG/amoniaku dla Tianjin Southwest Maritime.
Transport morski napędzany amoniakiem staje się rzeczywistością
Jako lider w dziedzinie wykorzystania amoniaku, firma Alfa Laval osiągnęła znaczący kamień milowy, dzięki podpisaniu kontraktu na dostawę systemu zasilania amoniakiem, jednocześnie podkreślając swoją gotowość technologiczną do wykorzystania amoniaku jako paliwa. System FCM Ammonia zostanie zainstalowany w stoczni CSSC Huangpu Wenchong w Chinach dla armatora Tianjin Southwest Maritime (TSM). Instalacja rozpocznie się od trzech statków o pojemności 25 000 metrów sześciennych, a następnie czterech statków o pojemności 41 000 metrów sześciennych.
„Dzięki badaniom, rozwojowi produktów i strategicznym partnerstwom tworzymy rozwiązania niezbędne do bezpiecznego i wydajnego przejścia na niskoemisyjne paliwa alternatywne” — mówi Peter Sahlen, dyrektor ds. separacji morskiej, systemów zasilania paliwem i wymiany ciepła w Alfa Laval. „Nasze bogate doświadczenie w zakresie paliw takich jak metanol i LPG dało nam przewagę w dziedzinie amoniaku, a ten pierwszy kontrakt potwierdza nasze zaangażowanie w dekarbonizację żeglugi dzięki niezawodnym i innowacyjnym rozwiązaniom”.
Wspólny rozwój napędza innowacje
Kontrakt dotyczący FCM Ammonia jest wynikiem szeroko zakrojonych testów i prac rozwojowych przeprowadzonych w ścisłej współpracy ze szwajcarską firmą WinGD, projektantem silników. W grudniu 2024 r. w centrum badawczo-rozwojowym WinGD Engine & Research Innovation Center (ERIC) w Winterthur w Szwajcarii rozpoczęto kompleksowe testy całego systemu zasilania paliwem, układu zaworów paliwowych i systemu oczyszczania spalin. Testy te, wykorzystujące stanowiska badawcze dostarczone przez Alfa Laval Monza, pozwolą najpierw zweryfikować kluczowe komponenty systemu oczyszczania spalin, zwanego również systemem ograniczania emisji amoniaku, a następnie zapewnić prawidłowe działanie układu sterowania i wydajność przy różnych obciążeniach silnika.
„Współpraca z zaufanymi partnerami, takimi jak Alfa Laval, odegrała kluczową rolę w wprowadzeniu na rynek tych nowych technologii czystego paliwa, dzięki czemu transport morski napędzany amoniakiem stał się rzeczywistością. Partnerstwo to, wraz z naszymi wspólnymi wysiłkami w zakresie badań i rozwoju, podkreśla nasze wspólne zaangażowanie w przejście na czystą energię, aby zapewnić zrównoważoną przyszłość transportu morskiego” – mówi Sebastian Hensel, wiceprezes ds. badań i rozwoju w WinGD.
Projekt badawczo-rozwojowy realizowany wspólnie z WinGD w celu przetestowania FCM Ammonia stworzył solidne podstawy do jego komercyjnego wdrożenia. Potwierdza to również uzyskanie przez K Shipbuilding w grudniu 2024 r. wstępnej zgody (AIP) od ABS na projekt tankowca MR1 z napędem dwupaliwowym na amoniak. W ramach projektu, będącego wynikiem współpracy południowokoreańskiej stoczni K Shipbuilding (KSB), firmy Alfa Laval, WinGD oraz towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping (ABS), firma Alfa Laval przyczyniła się do zaprojektowania całego układu paliwowego, w tym układu zasilania amoniakiem, zestawu zaworów paliwowych i układu oczyszczania spalin, a także dodała do zakresu projektu system kotłów dwupaliwowych Aalborg na amoniak. To pierwsze zastosowanie połączonego systemu oczyszczania odgazowania, obejmującego zarówno absorber wody, jak i spalanie.
Sukces rygorystycznych testów budzi zaufanie w całej branży, a uznanie towarzystw klasyfikacyjnych potwierdza, że amoniak może być bezpiecznym i opłacalnym paliwem okrętowym, jeśli jest stosowany w połączeniu z fachową współpracą i solidną konstrukcją systemu.
Dostawa pierwszej jednostki FCM Ammonia dla TSM jest planowana na koniec 2025 roku. Umowa z TSM, obecnym klientem FCM LPG, systemu zasilania paliwem LPG firmy Alfa Laval, dodatkowo podkreśla kluczową rolę Alfa Laval w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań paliwowych spełniających zmieniające się potrzeby przemysłu morskiego.
Przeczytaj komunikat prasowy dotyczący porozumienia z WinGD, ABS i K Shipbuilding:
WinGD, Alfa Laval, ABS and K Shipbuilding join forces for ammonia-fuelled tanker design | WinGD
Przeczytaj komunikat prasowy dotyczący umowy o wspólnym rozwoju z WinGD:
WinGD partners with Alfa Laval | Alfa Laval
Odwiedź stronę poświęconą wyposażeniu i rozwiązaniom morskim dla amoniaku jako paliwa:
Marine equipment and solutions for ammonia as fuel | Alfa Laval
Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę internetową Alfa Laval Marine:
W celu uzyskania dalszych informacji prosimy o kontakt:
Peter Sahlen
Head of Marine Separation, Fuel Supply System & Heat Transfer, BU WWF
Alfa Laval Marine Division
Telefon: +46 70 353 54 23
E-mail: peter.sahlen@alfalaval.com
Helena Sannicolo
Vice President Marketing Communications
Alfa Laval Marine Division
Telefon: +46 70 569 3806
E-mail: helena.sannicolo@alfalaval.com
Notatka redakcyjna
O Alfa Laval
Umiejętność maksymalnego wykorzystania tego, co mamy, jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Wspólnie z naszymi klientami wprowadzamy innowacje w branżach, od których zależy społeczeństwo, i wywieramy trwały pozytywny wpływ. Naszym celem jest pomoc miliardom ludzi w uzyskaniu energii, żywności i czystej wody, których potrzebują. Jednocześnie dekarbonizujemy flotę morską, która stanowi podstawę światowego handlu.
Jesteśmy pionierami w dziedzinie technologii i rozwiązań, które pozwalają naszym klientom uwolnić prawdziwy potencjał zasobów. Wraz z rozwojem działalności naszych klientów zbliżamy się do celu, jakim jest prawdziwie zrównoważony świat. Firma jest zaangażowana w optymalizację procesów, odpowiedzialny rozwój i wspieranie postępu, aby pomóc klientom w osiągnięciu ich celów biznesowych i zrównoważonego rozwoju. Razem wytyczamy nowe szlaki pozytywnego wpływu.
Firma Alfa Laval została założona 140 lat temu, ma klientów w 100 krajach, zatrudnia ponad 22 300 osób, a jej roczna sprzedaż w 2024 r. wyniosła 66,6 mld SEK (5,8 mld EUR). Firma jest notowana na giełdzie Nasdaq Stockholm.
Wymiana ciepła, Oddzielanie, Obróbka płynów | Alfa Laval
Tags
Wszystko