2021-09-10 Produkty

Rozwiązania Alfa Laval w zakresie metanolu odzwierciedla pełne spektrum zmian zachodzących w przemyśle morskim

Przemysł morski ma ambitne cele w zakresie dekarbonizacji, ale zmiana paliwa niezbędna do ich osiągnięcia nie nastąpi z dnia na dzień. Następnym krokiem w tym kierunku będzie prawdopodobnie metanol, który - jeśli będzie produkowany z odnawialnych, ekologicznych źródeł - doprowadzi przemysł do poziomu neutralności węglowej. W Alfa Laval trwają intensywne prace nad technologiami, które umożliwią ten krok.

Najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie zaopatrzenia w paliwo i spalania

Metanol, jako paliwo o niskiej temperaturze zapłonu, stwarza istotne wyzwania, które wymagają nowego podejścia do kwestii zaopatrzenia w paliwo. Alfa Laval, jako lider w dziedzinie rozwiązań linii paliwowych dla paliw tradycyjnych, była również liderem w dziedzinie metanolu, współpracując z MAN Energy Solutions w celu opracowania systemu zasilania o niskiej temperaturze zapłonu (LFSS) dla silników dwusuwowych ME-LGIM. System Alfa Laval FCM Methanol przepracował już ponad 100 000 godzin, a rozwiązanie to zostało dalej rozwinięte, aby spełnić dodatkowe wymagania silników czterosuwowych zasilanych metanolem i kotłów Alfa Laval Aalborg.

"Armatorzy zaoszczędzą miejsce i energię dzięki zastosowaniu tego samego LFSS dla silnika głównego, silników pomocniczych i kotłów opalanych metanolem" - mówi Roberto Comelli, Business Manager Fuel Conditioning Systems. "Możemy zaprojektować jeden system FCM Methanol do obsługi parametrów procesowych wielu odbiorców metanu, z automatyką spełniającą ich różne potrzeby".

"Jeśli chodzi o kotły Aalborg, które są przygotowane do pracy z metanolem dzięki naszej koncepcji palnika MultiFlame, FCM Methanol zapewnia prawidłowe parametry paliwa" - mówi Lars Skytte Jørgensen, Head of Technology Development, Energy Solutions. "Pozostaje jeszcze dopracowanie spalania metanolu w celu uzyskania maksymalnej sprawności kotła, nad czym trwają już prace w ramach testów w pełnej skali w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval."

Przestawienie się na metanol wpływa na bilans energetyczny

Obróbka i spalanie metanolu to jednak tylko jedna strona metanolowego równania. Ponieważ metanol zawiera mniej energii niż tradycyjne paliwa, konieczne będzie również ponowne przemyślenie wykorzystania energii na statkach zasilanych metanolem. Alfa Laval i jej partnerzy opracowują wysokotemperaturowe ogniwa paliwowe z membraną protonowymienną (HTPEM) w celu uzupełnienia produkcji energii, ale konieczne będzie również nowe podejście do istniejących źródeł energii.

"Odzyskiwanie ciepła odpadowego, które jest zwykle pomijane w dzisiejszych statkach, będzie kluczowym elementem przyszłych operacji metanolowych," mówi Jørgensen. "Na pokładzie będzie mniejsze zapotrzebowanie na parę, ale energię cieplną trzeba będzie wykorzystać w inny sposób. Ze względu na niższą zawartość energii w metanolu i wyższą cenę, armatorzy będą chcieli przekształcić każdą odrobinę uwolnionej energii w moc mechaniczną lub elektryczną."

Zintegrowane rozwiązania dla potrzeb energetycznych na pokładzie

Alfa Laval zajmuje się tą szerszą problematyką energetyczną zarówno poprzez istniejące jak i nowe rozwiązania. Na przykład, Alfa Laval Aalborg Micro jest już uznanym kotłem na spaliny. Podłączony do kotła opalanego gazem, będzie dodawał parę do wspólnego bębna parowego, zmniejszając w ten sposób zużycie metanolu przez palnik. Ale możliwe będzie również połączenie z płytowym wymiennikiem ciepła i E-PowerPack Alfa Laval, nowym rozwiązaniem opartym na Organic Rankine Cycle (ORC).

"Technologia ORC może wytwarzać energię elektryczną z dowolnego źródła ciepła znajdującego się na pokładzie, niezależnie od jego wielkości," mówi Jørgensen. "Dzięki zastosowaniu Aalborg Micro do produkcji gorącej wody, a nie pary, armatorzy będą mieli do dyspozycji medium, które łatwo przekształcić w dodatkową moc. Wraz z opracowywanymi ogniwami paliwowymi, technologia ORC pomoże statkom utrzymać równowagę energetyczną po przejściu na metanol."

Wspieranie projektowania statków napędzanych metanolem

Rozwiązania Alfa Laval w zakresie metanolu wciąż się rozwijają, ale już teraz mają duże znaczenie w praktyce. FCM Methanol, Aalborg Micro i szeroka gama wymienników ciepła do metanolu zostały już dawno sprawdzone na morzu. Co więcej, Alfa Laval pomaga wiodącym armatorom w projektowaniu statków zasilanych metanolem.

"Wielu armatorów aktywnie poszukuje możliwości zastosowania metanolu, a Alfa Laval może być silnym partnerem w tym procesie" - mówi Jørgensen. "Oprócz samych technologii, Alfa Laval posiada bogatą wiedzę na temat zachowania metanolu, zdobytą podczas szeroko zakrojonych testów. Zapraszamy do współpracy klientów, partnerów badawczych i innych dostawców technologii, ponieważ przejście na metanol jest podróżą, którą przemysł musi odbyć wspólnie."

 

Aby dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach Alfa Laval dla metanolu oraz o podejściu Alfa Laval do zrównoważonego transportu, odwiedź stronę internetową:
www.alfalaval.com/methanolasfuel

 

 

Methanol as fuel II 640x360

Kontakt

Andrzej Smoleński

Regional Business Manager, Marine & Diesel Equipment

+48 601 454 748
andrzej.smolenski@alfalaval.com

Kontakt

Roberto Comelli

Business Manager, Fuel Conditioning Systems Alfa Laval Marine Division

+39 039 2704 355
roberto.comelli@alfalaval.com

Kontakt

Lars Skytte Jørgensen

Vice President Technology Development, Alfa Laval Marine Division

+45 40254426
larss.jorgensen@alfalaval.com

Kontakt

Anne Henningsen

Marketing Communications Manager, Business Unit Boiler Systems , Alfa Laval Marine Division

+45 2492 8610
anne.henningsen@alfalaval.com

Powiązane treści: